Robèrt van Beckhoven breekt lans voor MKB in corona-crisis

20 Mar 2020

Met de maatregelen om de verspreiding van het Corona-virus maximaal te controleren, is het voor ondernemers keihard werken. Om de acute crisis te overleven, maar ook om hun klanten zo goed als het kan van dienst te zijn in tijden van thuisquarantaine. Daarbij is veel aandacht voor het ‘hamsteren’ bij supermarkten, maar vergeet ook de MKB’ers niet, vinden Meester Patissier en Meester Boulanger Robèrt van Beckhoven en zijn partner Pirjo de Winkel, zelf eigenaar van een ambachtelijke bakkerij. ‘Grote én kleine bakkers werken keihard om letterlijk en figuurlijk brood op de plank te krijgen’, aldus Robèrt. ‘Ik hoop oprecht dat mensen ook de weg naar de MKB’ers blijven vinden. We moeten het samen zien te rooien.’


Robèrt en Pirjo hebben het horeca- en cursusgedeelte van hun bedrijf ‘bij Robèrt’ door de Coronamaatregelen moeten sluiten. In de bakkerij werken de bakkers dapper door. Robèrt: ‘We leven ontzettend mee met iedereen die op wat voor manier dan ook geraakt wordt door de gevolgen van het Corona-virus. Wij hopen op onze eigen manier een steentje bij te dragen door mensen juist nu zoveel mogelijk te laten genieten van onze producten. Daarom ook hebben wij halsoverkop een webshop gelanceerd (zie de webshop hier, red.). Tegelijkertijd is het ook voor ons een kwestie van overleven. Ik vind het jammer dat er steeds gezegd wordt dat supermarkten openblijven, terwijl ook de ambachtelijke bakker, slager en groenteboer elke dag weer in hun winkel staan.’


Pirjo, zakelijk ondernemer van het bedrijf, beaamt dat: ‘Ik ben zo trots op ons team, we zijn echt

verenigd in de strijd. Sommige mensen blijven thuis om hun kinderen op te vangen, maar wie niet ziek

is, is vastberaden om z’n steentje bij te dragen; met inachtneming van de regels van het RIVM uiteraard. Onze ovens blijven ronken en zo lang het kan, liggen de schappen van onze winkel vol. Doen waar we goed in zijn, is het enige dat ons staande houdt. En als mensen toch thuis zitten, kunnen we ze maar beter helpen om het gezellig en lekker te maken, toch?’ Om dat in tijden van thuisquarantaine nog makkelijker te maken, hebben Robèrt en Pirjo deze week een webshop gelanceerd. Pirjo: ‘Online bestellen en betalen is makkelijk en snel én geeft minder kans op

besmetting. Daarnaast is het voor ons een manier om de crisis het hoofd te bieden. Met dank aan de

noeste arbeid van collega’s, onze huisfotograaf en onze partner Next To Food hebben we dit in anderhalve week voor elkaar gebokst. Het maakt me beretrots hoe we dit met z’n allen aangaan.’


Ook bij andere MKB’ers is de strijd en strijdlust voelbaar. Pirjo: ‘Het zijn zware tijden, maar ik zie bij collegaondernemers ook prachtige initiatieven ontstaan. Je ziet natuurlijk veel over horecagelegenheden die maaltijden gaan bezorgen, maar wist je dat er ook versleveranciers zijn die met gebundelde kracht gaan bezorgen? Of die horeca-ondernemers helpen door tegen betaling hun voorraad over te nemen? Prachtig toch, hoe mensen elkaar in tijden van crisis opzoeken. Met zulke initiatieven zijn we allemaal geholpen.’