Ambachtsplaats voor creativitijd

STUDIO.WHY

STUDIO.WHY

Interview met Benjo van den Boogaard

1) Jullie omschrijven je op facebook als de bende van creativiteit. Wat doet STUDIO.WHY precies?

“Dat is een interessante vraag. Als je het terugbrengt tot de kern dan trainen wij jonge mensen én organisaties in het ontwikkelen van ondernemend gedrag ofwel het ontwikkelen van een innovatieve cultuur. Dat doen we door deelnemers uit verschillende vakgebieden samen aan real-life innovatievraagstukken te laten werken. En daar gebruiken we de innovatiemethodiek Dutch design thinking bij. We leren deelnemers kansen te zien, kansen te vertalen naar waarde voor anderen en mensen in je omgeving te inspireren en activeren om samen met jou deze waarde te realiseren. In onze snel veranderende wereld is er uiteindelijk maar één innovatie die er echt toe doet en dat is de innovatie van gedrag en cultuur.”

2) Design thinking wordt onderwezen aan beroemde universiteiten en toegepast door de meest vooruitstrevende organisaties, maar wat is het precies?

“Design Thinking is een tool, design thinking is een techniek, design thinking is een proces. Maar bovenal is design thinking een mindset, een manier van leven. Het is een andere kijk op de wereld waarin de mens in zijn context écht centraal staat. Design thinking is, evenals ondernemerschap, niet te leren vanuit een boek of voor de klas. Wij leren mensen anders te kijken met onze eigen design thinking methodiek: de Dutch design.deltas.”

3) We guide you to a job with passion! Richten jullie je alleen op young professionals of gaat het veel verder dan dat?

“Elk mens kan ondernemend gedrag ontwikkelen. Wij geloven erin dat in onze snel veranderende wereld er maar één innovatie is die er echt toe doet en dat is de innovatie van gedrag en cultuur. Het is onze missie om dit nieuwe gedrag en deze nieuwe cultuur binnen organisaties tot stand te brengen. Dit (innovatie)proces loopt altijd via early adopters en wij zien dat young professionals in de praktijk eerder tot deze categorie kunnen worden gerekend. Maar uiteindelijk gaat het verder dan dat. De zittende professional moet de stap kunnen maken om de early adoper de kans te geven. En dat is een lastige. Vaak zit deze groep vast in een patroon, de gewoonte. Via management development programma’s leren we het zittende management hoe hun rol in een innovatieve organisatie eruit ziet en hoe zij daarbinnen moeten acteren.”

4)  Steden als Amsterdam, London, Berlijn, Stockholm worden gezien als de thuishavens voor innovatieve startups. Waarom kiest STUDIO.WHY of all places voor Oisterwijk?

“Wij zijn gewoon gestart en begonnen. Leerfabriek KVL is een toffe plek. Als je puur kijkt naar waar het voor ons gebeurt, dan is inderdaad Amsterdam of Eindhoven veel passender, maar ook Tilburg als stad van social innovation zou voor ons een prima thuishaven zijn. In het hoofdgebouw paste wij bijvoorbeeld niet. Met al die jonge mensen is er altijd reuring en dynamiek en dat gaf onrust bij de andere huurders, daarom zitten we nu in het U-gebouw. Inmiddels zijn we op Strijp-S in Eindhoven ook gestart met onze Dutch design.school. Het is een trainingsprogramma in design thinking met een sterke focus op persoonlijk leiderschap en ondernemerschap. Op dit moment zijn we aan het verkennen hoe we onze activiteiten vanuit Oisterwijk en Eindhoven dit jaar, 2018, in een fieldlab social innovatien in wellicht Tilburg kunnen gaan onderbrengen.”

5) Wat is de link tussen het concept ‘Ambachtsplaats voor creativiTIJD’ en STUDIO.WHY?

“In de kern is design thinking het denken als een designer. Heel veel ambachten zijn in de basis design thinkers. Het betekent dat je in staat bent om hele mooie dingen te maken waar iemand echt op zit te wachten. Als je het goed bekijkt is design thinking dus ook een beetje terug in de tijd. Een tijd waarbij het ook draaide om de vraag hoe je met jouw ambacht daadwerkelijk iets voor iemand anders kunt betekenen.”

6) Inmiddels zijn er zo’n 60 bedrijven gevestigd op Leerfabriek KVL. Welke dynamiek gaan of brengen jullie op KVL?

“Wij brengen veel nieuwe jonge energie en tegelijkertijd merkt men er weinig van omdat we in het U-gebouw zitten. Er is heerst op KVL helaas geen echt sociaal innovatie klimaat, waardoor we onszelf ook afvragen of het voor ons niet beter is om ons bijvoorbeeld in de Tilburg spoorzone te vestigen. Wij zien een omgeving voor ons waar mensen, bedrijven en onderwijsinstellingen samen experimenten opzetten waarmee we verkennen hoe we echte veranderingen in onze maatschappij kunnen doorvoeren. Een omgeving van: ‘Say no to status quo’ en van: ‘Educate to innovate’.”

Voor meer informatie: STUDIO.WHY