Ambachtsplaats voor creativitijd

Passion for Leisure

Passion for Leisure

Interview met Jos de Punder

1) Vakantiepark De Reebok, Recreatie Company, Cabana Company, (platform) Toerisme Oisterwijk, European Green Academy wat is de rode draad tussen al deze bedrijven?

“Leisure! Of met andere woorden vrije tijd. Voor mijzelf is de rode draad kennis ontwikkelen en overdragen. Mijn hersenen draaien 24 uur per dag. Ik zie kansen en houd van nieuwe dingen maken. Aan herhaling heb ik een hekel. Ik ben een aangever, adviseur, verbind mensen en ben een positieve beïnvloeder. Het Buitengebied-Management komt op die manier ook mede uit mijn koker. Zie mij als een toeristische bedrijvendokter.”

2) Wat betekent ondernemer Jos de Punder voor het toerisme in Oisterwijk?

“Ik denk een aangever en een voorbeeldsteller. Ik roep niet alleen, ik investeer, zie kansen, voer het uit en produceer seriematig. Ik wil toerisme in Oisterwijk maken voor mensen die hier thuis horen. Die de natuur waarderen, die respect hebben voor de omgeving, genieten van de lifestyle die je ziet op de Lind, houden van mooie winkels en lekker eten. Ik wil Oisterwijk terugbrengen naar kwalitatief toerisme én dat betekent geen ‘expats’ in toeristische bedden zoals Bulgaren, Roemenen en Polen. Deze mensen moeten gehuisvest worden op een plek die daarvoor bestemd is én niet op een vakantiepark.”

3) Zorg dat je consumenten iets unieks te bieden hebt en creëer herinneringen on the spot. Op welke manier spring je hier op in met de ontwikkeling van een eetbaar bos?

“Vakantiepark gasten willen meer en meer verrast worden en zoeken avontuur of juist veel luxe. Met het eetbaar bos kies ik voor avontuur. Zien en leren waar het vandaan komt. Kinderen in de stad weten vaak niet beter dan dat melk uit een pak komt. Hebben nog nooit een koe gezien. Hetzelfde geldt voor groenten en fruit. Groeit dat aan een boom of struik? In het eetbaar bos gaan ze leven tussen het groente, fruit en de noten. Alles wat ik doe, is op een recreatieve manier mensen kennis laten maken met de natuur.”

4) Met welke vraag moeten ondernemers op Leerfabriek KVL beslist bij jou binnenlopen?

“Heel breed! Heb je een ondernemersvraag, een menselijke vraag? Kom maar bij Jos! Mijn levenservaring deel ik graag met je.”

5) De allereerste ontmoeting tussen jou en Leerfabriek KVL hoe was dat?

“Dat was met de Europeaan Green Academy in het U-gebouw. Ik had een klein clubje bij elkaar gebracht op de urban camping. Zo begon mijn eerste kennismaking met KVL. Toen de ontwikkeling een stap verder was, heb ik een werkplek gehuurd, vervolgens een unit in het Directiekantoor, maar dat vond ik een dooie boel. Werken achter een dichte deur is niks voor mij. Nu zit ik op de 2e verdieping bij House of Leisure. Daar is altijd reuring en werk ik met veel andere ondernemers samen. Super tof!”

6) Een succes maken van de plek doe je met elkaar. Wat is/wordt jouw bijdrage?

“Ik denk meer Oisterwijk breed. Ik wil Oisterwijk iets beter achterlaten dan dat ik het gekregen heb. Mijn stelling is als je als mens de wereld iets beter achterlaat dan dat je het gekregen hebt, dan ben je goed bezig. Mens tussen de mens zijn. Zo is geld voor mij niet iets om schathemelrijk mee te worden. Ik zie het als een middel om dingen mee te kunnen doen én te maken. En dan bedoel ik vooral mooier maken!”

Een toeristische bedrijvendokter nodig?: Passion for leisure.