Ambachtsplaats voor creativitijd

Kinetic Creative

Kinetic Creative

Interview met Mark van Rooij

1) Kinetic Creative – Concept & Creative Development For All Season Fun! Klinkt alsof je met alleen maar leuke dingen bezig bent?

“Dat zijn we ook! Het is allemaal fun! Wij ontwikkelen speeltuinen in het breedste zin van het woord, voor alle leeftijden en met een actieve grondslag. We doen conceptontwikkeling en productinnovatie. Zo zijn we nu bezig om voor skibanen van skimatten een product te maken voor alle seizoenen zoals glijbanen. Wij transformeren een sportproduct naar een leisure product. Voor de Winter Efteling hebben we bijvoorbeeld een nieuwe ijsbaan met een speelgebied met een winterglijbaan en snowtubes ontwikkeld i.s.m. de Efteling.”

2) Als klein kikkerlandje hebben we veel verschillende attracties in Nederland. Hoe onderscheidt Kinetic zich in deze markt?

“Wat we bedenken moet uniek zijn, veilig en mooi. We denken niet alleen aan het plaatje, maar innoveren ook in wat we leveren. We denken conceptmatig, kijken eerst of het past in de context van bijvoorbeeld het verhaal van die plek en zoeken dan pas de techniek erbij. Wat je ziet is dat veel leisure-operators een bepaalde attractie willen en dan pas het verhaal erbij bedenken. Kinetic Creative doet het precies andersom. We onderzoeken eerst de locatie, bedenken wat daar zo uniek bij is en ontwikkelen een attractie die past in dat concept.”

3) Waar haal je je inspiratie vandaan bij het bedenken van nieuwe attracties?

“Ik bezoek wereldwijd veel attracties. Ik heb meer dan 300 parken in de wereld bezocht. Ik loop er doorheen, check of ik geraakt wordt door een attractie, kijk naar het afwerkingsniveau. Een sterke attractie is als je er eigen verhaal van kunt maken, dat zorgt voor herhalingsbezoeken. Neem bijvoorbeeld de Fata Morgana in de Efteling. Dat is in een setting van Duizend en één Nacht. Je bent daar als varende onderdeel van de roversbende en gaat op zoek naar de schat. De tovenaar opent iedere keer een poort en uiteindelijk verdwijn je in een fata morgana. De clou, het leven van een rover is als een luchtweerspiegeling. Maar je kunt er ook goed je eigen verhaal in kwijt. Het is niet zomaar een poppenshow, het is een wereld waar je toevallig in kan zijn. Dat is sterk!”

4) Je ziet steeds meer dat het verhaal voorafgaand en na het bezoek een belangrijke verlenging wordt van de beleving. Welke ontwikkelingen gaan we nog meer zien de komende jaren?

“Je ziet dat Virtual Reality een inhaalslag maakt, de beeldkwaliteit is zo geavanceerd. Je bent onderdeel van het spel, de attractie. Deze ontwikkeling komt uit de gamewereld. De setting om je heen kan op ieder moment aangepast worden aan de individuele bezoeker. Dat zie ik als een sterke ontwikkeling de komende jaren. Een andere ontwikkeling is storytelling. Het is overgewaaid uit de filmindustrie en binnen de Disney parken heeft storytelling als eerste deze vorm gekregen. Nu zie je dat musea, dierentuinen, stadsattracties niet meer iets tentoonstellen aan het publiek, maar er echt een verhaal omheen bedenken. Een bezoek wordt dan veel waardevoller, (mits goed overgebracht op de bezoeker).”

5) Waarom de keus voor Leerfabriek KVL? Of is het omdat House of Leisure hier gehuisvest is?

“Dat laatste! Natuurlijk zijn we gecharmeerd van de locatie. KVL is een plek die inspireert en je ontmoet veel mensen. Doordat we hier zitten zijn we nu bezig om erfgoed op een nieuwe manier in beeld te brengen. Dat hebben we te danken aan House of Leisure. Het platform vergroot onze business.“ We werken mee aan een bezoekers attractie voor in een 18e eeuwse lakenhal in Vaals en Vught zijn we betrokken bij een bezoekers attractie op het Fort Isabella.

6) Wat is de link tussen het concept ‘Ambachtsplaats 2.0’ en Kinetic Creative?

“De kracht van KVL is om uniek te blijven. Om echt een Ambachtsplaats te zijn in plaats van een bedrijfsverzamelgebouw te worden. De kracht van Kinetic is om een nieuwe trend te zien aankomen en daar op een juiste manier op weten te reageren. Dat doen we door creatieve leisure concepten te ontwikkelen met partners waar mensen graag hun tijd doorbrengen. Eigenlijk zijn wij ook een soort ‘Ambachtsplaats 2.0’.”

Ga voor meer informatie naar: https://kineticcreative.nl