Ambachtsplaats voor creativitijd

CottonTrends

COTTONTRENDS

Interview met Ron van der Wel

1) CottonTrends: labels voor kleding. Klinkt als een klein bedrijf en ondertussen verras je iedereen. Vertel Ron, wat is je geheim?

“Wat wil je weten? CottonTrends heeft meer dan een kwart miljoen klanten, levert in meer dan 70 landen, is in enkele van die landen marktleider en dat allemaal vanuit Oisterwijk of all places. Of beter gezegd vanuit Leerfabriek KVL. We gebruiken technologie waarmee mensen zelf hun labels kunnen ontwerpen die wij in kleine oplages kostenefficiënt kunnen produceren. Startende couturiers stellen wij zo in staat om hun eigen merk te branden. Voor €13,95 kun je 48 stoffen labels kopen, dat is toch niet veel!!”

2) Komend vanuit een totaal andere branche ontdekte je opeens het fabriceren van labels. Wat is de kracht van Ron van Wel als ondernemer?

“Ik heb het bedrukken van labels niet ontdekt! Wel dat er niche is voor labels in kleine oplagen en hoe je die kunt bedienen. Ik kom uit de automobielbranche en was bekend met het automatiseren van productieprocessen. In 2008 heb ik een website gedownload om te begrijpen hoe e-commerce werkte. Toen had ik opeens een webshop. En wat ga ik dan verkopen? Iemand riep: “Ik kan wel shirts bedrukken.” Toen kwam de vraag kun je ook labels bedrukken? De rest is programmeren. Toen had ik nog 1 probleem; ik kan niet programmeren. Vervolgens heb ik een boek gekocht bij Amazon om de website zo aan te passen om gepersonaliseerde labels te kunnen verkopen. Het hele proces heb ik dus aan de hand van de behoefte van de klant vormgegeven.”

3) Je rolt je concept inmiddels internationaal verder uit. Waar staat CottonTrends over 5 jaar?

“Zolang het leuk is, ga ik door. We groeien ieder jaar 10 tot 15 procent en komt er een land bij. De ambitie is nu om groter te worden in Amerika. Daar is nog veel ruimte voor groei, zo ook in Japen en Polen. En zo staan er nog een paar landen op mijn verlanglijstje. Belangrijk is een gelijkmatige groei. Om de organisatie niet teveel te belasten, doe ik bijvoorbeeld geen acties. Het hele jaar door hebben we een continue order flow. Geen pieken en dalen. We hebben het productieproces zo geautomatiseerd, dat we voor een zeer aantrekkelijke prijs kunnen leveren. Daar kan bijna niemand tegen op.”

4) Met welke vraag moeten ondernemers op Leerfabriek KVL beslist bij jou binnenlopen?

“Als ze met hun bedrijf willen expanderen naar het buitenland, dus online internationaal verkopen. En dan met name lean & mean organiseren en onorthodoxe manieren van ondernemen en samenwerken. Het is simpel; wij verkopen in 70 landen en werken in 13 talen, dat moeten we goed organiseren. Bestellingen gaan meestal binnen een werkdag weg. Vragen of klachten gaan allemaal per mail en worden binnen een werkdag beantwoord.”

5) Leerfabriek KVL is een plek waar je bewust voor kiest. Wat inspireert jou aan deze plek?

“De sfeer! Het is bijna een vakantiesfeer, relaxt en ondertussen is iedereen lekker bezig. Er zitten hier overwegend leuke ondernemers, geen hijgers, gewoon gezellige mensen. Eigenlijk heb ik geen reden om hier te zitten, mijn kantoor thuis is ook fijn. Maar hier is het gewoon leuk om te zijn.”

6) Wat is de link tussen het concept ‘Ambachtplaats voor creativiTIJD’ en CottonTrends?

Trommelt op de tafel. “Wij gaan leren labels verkopen! Daar start ik dit jaar mee. Dat vond ik nou leuk vanuit de Leerfabriek. Leren labels met je eigen logo. Meteen een mooie afsluiting van dit interview.”

Kijk voor meer info op: CottonTrends