Ambachtsplaats voor creativitijd

Collin Crowdfund

Collin Crowdfund

Jeroen ter Huurne, Bas Denissen en Jan-Willem Onink

1) Collin Crowdfund bestaat 2.5 jaar en is nu al uitgeroepen tot het beste crowdfundplatform van 2016. Hoe flikken jullie dat?

Alle drie beginnen ze zwijgend te glimlachen. “We hebben niets veranderd aan het plan van de eerste minuut. Kwaliteit en het simpel houden, daar draait het om. Die uitgangspunten houden we vast. Goede voorbereiding, teamspirit, drive, passie, koersvast… Er zijn inmiddels 48 crowdfund platforms en wij zijn marktleider. Op dit moment hebben we ruim 260 bedrijven geholpen met een financiering. Recentelijk hebben we ook twee awards gewonnen: De Gouden Stier, een prijs toegekend door de vakjury en de Cash Cow, bepaald door investeerders”.

2) Crowdfunding, dé alternatieve vorm van financieren, wordt gezien als de nieuwe heilige graal. Maar wat is er nu écht nieuw aan deze vorm van financiering?

Jeroen: “Ik zou het liever crowd finance willen noemen, crowd funding klinkt vaak als sponsering en goede doelen. Ook noemen wij het niet meer alternatief, dat geeft een geitenwollensokken idee, terwijl het een normale route wordt.” Bas en Jan-Willem vullen aan: “Wij kijken op een andere manier naar financiering dan de bank. De bank is zekerheidsgericht en wij kijken juist naar toekomstige rentabiliteit en voegen daar het component marketing aan toe en verbinden mensen aan bedrijven als ambassadeurs. We kijken vooruit en niet achteruit op basis van de cijfers van de laatste drie jaar. We beoordelen de trendbreuk in plaats van dat we daarop mensen afwijzen.”

3) Crowdfunding lijkt over de hype heen, zie je de laatste tijd in diverse media. Hoe kijken jullie hier naar? Hype of glory?

“Blijvend! Glory dus. Het is echt mainstream aan het worden. De branche is snel gegroeid en het blijft nog wel even doorgroeien. Bancaire financiering is in de afgelopen 6 jaar gedaald van 86% naar 80% van alle financieringsmogelijkheden. En die lijn zal zich voortzetten. De financiële crisis heeft de boel flink laten schudden. De wet en regelgeving heeft ons verstikt en daarom zij we op zoek gegaan naar andere financieringsvormen. We gaan naar een wereld van vertrouwen en initiatieven”.

4) Geef eens 3 tips aan de ondernemers op Leerfabriek KVL die crowdfunding overwegen?

  1. Kom bij ons zitten tijdens de lunch en vertel je verhaal, daar begint het mee.
  2. Op de tweede verdieping staat de deur altijd open. Realiseer je dat de crowd je vriend is en niet je vijand. Je moet het niet als een nadeel zien om met je billen bloot te gaan, zie het als een kans. Het wil wat zeggen als je door de kredietwaardigheid van Collin bent gekomen. Iedereen op onze site heeft een mooi bedrijf.
  3. Kijk maar eens op collincrowdfund.nl.

5) Op welke manier past Collin Crowdfund in de ‘Ambachtsplaats voor creativiTIJD’?

“Collin Crowdfund doet het anders. Dat inspireert mensen en wij worden weer geïnspireerd door de ondernemers op Leerfabriek KVL. Dromen, durven én vooral doen. Dat is wat wij zelf gedaan hebben en wij vinden het mooi om anderen hiermee te helpen. Wij bieden een creatieve vorm van financiering aan. Voor de leisure industrie staat de deur van de bancaire wereld vaak op een heel klein kiertje. Wij weten dat de risico’s groter zijn, en halen er juist de parels uit in plaats van dat er gelijk een streep door heen gaat. Wij kunnen dus veel voor de bedrijven op Leerfabriek KVL betekenen. We sluiten niet uit dat we binnen afzienbare tijd hier weer een paar bedrijven verder kunnen helpen”.

6) Collin Crowdfund groeit zo hard. Is Leerfabriek KVL binnenkort niet de klein voor jullie?

“Ja.. dat zou kunnen! Er staat nog 10.000 m2 leeg, dus daar willen we het graag eens over hebben.
Pak die lelijke puist toch eens aan, want wij gaan uit ons jasje groeien.” Lachend: “De deur naar het U-gebouw hebben we al…!”

Meer info: kijk op collincrowdfund