Ambachtsplaats voor creativitijd

Cameraden Media

Cameraden Media

Interview met Robbert Thoolen en Sjoerd Volkersz

1) Jullie zien eruit als studenten met een baseball cap op en vliegen ondertussen de wereld over om enkele dj grootheden te volgen tijdens hun tour. Wat is Cameraden Media voor een bedrijf?

Lachend: “We zijn al heel lang geen studenten meer. Wat opvalt is onze eigen stijl. En dat is ook kenmerkend voor het werk wat we doen. We maken producties variërend van bedrijfsfilms, natuuropnames tot aan dat we letterlijk met enkele dj’s, waaronder Nicky Romero, de wereld over vliegen om hun optredens en alles daar omheen tijdens een tour vast te leggen. Wist je trouwens dat Nederland het grootste land is op dj-gebied? Sterker nog, velen komen uit Brabant en hier zijn we met Cameraden Media op in gesprongen.

2) Vanwaar de naam Cameraden Media?

Vroeger gingen we met onze vriendengroep op vakantie en namen dan altijd een cameraatje mee om leuke momenten vast te leggen. Eenmaal thuis gekomen gingen we dan meteen aan de slag om van al het beeldmateriaal een leuke compilatie te maken. We waren vrij ondernemend en in 2009 zijn we daarom samen naar de KvK gegaan. De naam was al snel verzonnen: twee vrienden met een camera, oftewel Cameraden! En het zegt ook alles over de informele en vriendschappelijke manier waarop we werken, klanten benaderen en ons uitten op social media.

3) Wat weten de huurders nog niet van jullie en wil je wel heel graag delen?

Naast dat wij allerlei soorten films maken, zijn wij ook dé partner voor het maken van pakkende (corporate) bedrijfsfilms. We bedenken een concept op basis van de vraag en werken een script uit. Voor saaie, nikszeggende beelden van mensen achter een laptop moet je niet bij ons zijn. Juist met onze creativiteit halen we een bedrijf uit hun comfortzone. Door scherp in beeld te krijgen waar de kracht zit van de bedrijfsactiviteiten, blijft de kijker van het begin tot het eind geboeid. Wie durft?

4) Waarom de stap naar Leerfabriek KVL?

We zaten eerst op de Nijverheidsweg. Niet echt een inspirerende omgeving. Om ons heen werd het ene na het andere xtc-lab opgerold. Het KVL-terrein hadden we altijd al op het oog. Toen we via Frank van de Wouw van KVL Beheer hoorden over de ontwikkelingen en mogelijkheden zijn we in gesprek gegaan met kwartiermaker Ben ten Hove. Leerfabriek KVL past bij onze stijl en gaf ons de kans om ons tussen andere creatieve bedrijven te vestigen. De keus was dus snel gemaakt.

5) We hebben veel creatieve bedrijven op Leerfabriek KVL, op welke manier past Cameraden Media hier tussen?

Wij zijn de enige videopartij op Leerfabriek KVL. Met onze skills, onze achtergrond in de dance scene en dat letterlijk de wereld onze bron van creativiteit is, verrassen we potentiële klanten. Zo hebben we bijvoorbeeld een paar jaar geleden voor reisaanbieder Arke een jaar lang hotels vastgelegd. Per bestemming verbleven we 3 tot 4 weken om van alle hotels sfeerimpressies te maken. Een gave ervaring. Grote kans dat als je nu via Arke boekt je nog een filmpje ziet van Cameraden Media.

6) Wat is de link tussen het concept ‘Ambachtplaats voor creativiTIJD’ en Cameraden Media?

Wat wij doen is ambacht. Filmen en editen is iedere keer maatwerk. Het blijft mensenwerk, je verleent een dienst van jezelf. Het is niet een product dat kant en klaar op de plank ligt, vanuit niets creëren we een productie.

Voor meer informatie: Cameraden Media